Politikere: Skyd sælerne

Otte partier vil i gang med at skyde sæler!
De bornholmske spidskandidater for otte partier med både Socialdemokratiet og de tre regeringspartier vil åbne for at regulere bestanden af de fredede gråsæler, der er ved at ødelægge Bornholms fiskeri.

Fire partiers spidskandidater vil desuden give fiskerne kompensation. Blandt de fire er Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, der i dag har de største folketingsgrupper. Også Alternativet vil kompensere fiskerne for de skader, som sælerne forvolder.

Det viser Bornholms Tidendes rundspørge forud for folketingsvalget.

– Klokken er allerede fem minutter over 12 i forhold til problemet med sælerne, lyder det fra socialdemokraterne.

Rundspørgen viser desuden, at både SF og Enhedslisten har mere fokus på Østersøens havmiljø end på fiskernes vilkår.

De otte partier, hvis bornholmske kandidater går ind for at bringe bestanden af sæler ned, er Socialdemokratiet, Radikale, Konservative, Nye Borgerlige, Klaus Riskær Pedersen, Liberal Alliance, Kristendemokraterne og Venstre.

Blandt de otte partier, der vil åbne for at jage sæler ved Bornholm, giver Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne udtryk for at ville gå hårdest til værks rent antalsmæssigt. Antallet af sæler sættes officielt til cirka 35.000, men dette tal er flere år gammelt, og både fiskere og forskere mener, at det reelle antal nærmere er mindst 50.000.
Kilde: Bornholms Tidende