Henvendelse fra Hals Fritidsfiskerforening til ministeriet

Henvendelse fra Hals
Fritidsfiskerforening til ministeriet

Hej.

Har I  noget om fritidsfiskere og Ålefangst. Som jeg læser det er det kun erhverv der skal have 3 mdr stop. Vi har i forvejen forbud mod at fiske med ruser i maj-juni-og juli. Får vi så 3 mdr. mere, er der ikke meget at fiske.
Håber du kan uddybe det lidt.

Preben Guldbæk
Toften 1b
9370 Hals.

Kære Preben

Tak for din henvendelse omkring fritidsfiskeri og fiskeri efter ål. Fiskeripolitisk Kontor har modtaget din henvendelse fra Ron Amir.

Det er korrekt forstået, at de nye regler som netop er trådt i kraft pr. 1. januar 2018 for ålefiskeriet, udelukkende begrænser erhvervsmæssigt fiskeri, i en sammenhængende periode på 3 mdr. Disse måneder omfatter perioden 1. november 2018 – 31. januar 2019.

Der er for nuværende ikke truffet beslutning om, at det rekreative fiskeri efter ål skal begrænses. Det vil sige, at fritidsfiskere kun er begrænset af de nuværende lukkeperioder for ålefiskeri: 10. maj – 31. juli for rusefiskeri efter ål, samt perioden 1. maj – 31. september for krogfiskeri efter ål.

______________________________________________________

PERNILLE DESIRÉ BIRKENBORG JENSEN  / PERDJE@UM.DKFULDMÆGTIG / FISKERIPOLITISK KONTOR (FPK)

DIREKTE 2259 6349 / MOBIL 2259 6349

UDENRIGSMINISTERIET