Pårørende får udbetalt forsikring ved drukneulykker

DANSK FRITIDSFISKERFORBUND

FRITIDSFISKERE OG DRUKNEULYKKER

Inden længe er der forår i luften!
– og vi kan forvente mere aktivitet med fritidsfiskerne på havet!
Desværre perioden hvor der registreres flere drukneulykker

Hverdagen bliver ofte for de pårørende uoverskuelig og kaotisk efter at have mistet sin kære i forbindelse med f.eks. en drukneulykke.

Det er desværre en realitet, at fritidsfiskere gennem en årrække, altid har ligget blandt de øverste på listen af omkomne.

I Dansk Fritidsfiskerforbund var der i den periode, alt for mange der mente, at man ikke havde brug for at have redningsvesten på under fiskeriet!

Man var dengang og ligesom nu, omfattet af den ældgamle bekendtgørelse fra 1992,- med, at bare vesten var ombord med én til hver af dem som var der.

Stadig min holdning, selv om der er en del som er uenig, ”at hvad hjælper det når fritidsfiskeren ved et uheld er faldet ud ” – og at vesten så f.eks. ligger i jollen der driver.

Det skal nævnes at vi i Dansk Fritidsfiskerforbund også dengang ligesom nu, havde og har en Dødsulykkesforsikring for vore medlemmer på p.t. 200.000,- kr., -der blev udbetalt til de pårørende ved en drukneulykke. Den gang konstaterede vi, at disse hændelser var der for mange af.

Derfor er det tilfredsstillende, at fra 2017, hvor vi fik indført den nye regel i policen med forsikringsselskabet, hvor der står: ” Ligeledes for at der er dækning ved drukneulykker, – skal vesten bæres under sejlads hele året.”

I de nævnte tre år har vi i forbundet ikke haft en eneste drukneulykke!