” Fritidsfiskerne kan sejle med EL-Motorer”

Kan fritidsfiskerne sejle på EL?

Redigeret ved Bruno Müller
Hvis fritidsfisker-folket vil være med til grøn omstilling med motordriften af deres fartøjer, har elektrificering nået så langt at den ligger lige til højrebenet, Man skulle jo mene at når forskerne efter  års erfaringer med el-færger og øvrige større fartøjer i handelsflåden, så skulle det være en smal sag at udvikle til joller og mindre fartøjer.
Helt enkelt, er nok ikke at tilfredsstille det ”Kræsne” fritidsfiskerfolk, i det at man er bekymret om man kan få en motor, der er kraftig nok til at opfylde ens behov,- der jo er meget individuelt!

Vi kan en skønne dag blive nødt til at være med i kampen mod CO2- udledningen! Her kan man rette blikket mod bilindustrien, hvor langt de er kommet og man bygger El-færger og store handelsskibe der nu er årsag til langt mindre CO2-udledninger end et tilsvarende moderne handelsfartøj der mere præcist sparer over 2.500 ton CO2 om året.

Men realiteten er, at har du en jolle til fiskeri , kan du med fordel montere en el påhængsmotor, som trækker båden frem gennem vandet.
Er du til fiskeri fra båden, er en el-motor det oplagte valg, da den er lydløs og derfor gør det muligt, at nærme sig fiskene uden at skræmme dem væk med motorstøj.
En elektrisk påhængsmotor ligger samtidig på et prisniveau, hvor de fleste kan være med,- som den der f.eks. er vist på billedet koster 9.980,- kr.
Når du vælger en motor skal du overveje dit behov, da valget afhænger af båden den skal trække – herunder vægten og antallet af personer ombord. Er du i tvivl om hvilken el-påhængsmotor du skal vælge, så kan blive vejledt hos forhandlerne.
Batteri  Et passende batteri skal anvendes sammen med elmotoren. En passende størrelse er omkring 90 AH. Det er en rigtig god ide at montere batteriet i en batteriboks, da det derved bliver lettere at håndtere og samtidigt beskyttet mod kortslutning og vind og vejr. Batteriboksen har yderligere den fordel at der er påspændingsterminaler til batteriet – så er det let at tilslutte motoren til batteriet uden brug af værktøj

Hvilken størrelse motor og batteri?
Når man skal vælge størrelse på sin elmotor bør man overveje, hvilke betingelser man skal sejle under – skal du for eksempel bare sejle i en mindre let gummibåd i en havn kræves der mindre af motoren end hvis du skal sejle i en tungere båd i bølger og modvind.
En motorstørrelse på omkring 55lbs er en god størrelse til joller omkring 12″-14″, hvorimod enkeltmands gummibåde kan nøjes med mindre.
De aktuelle vejrforhold er også altafgørende, når man taler om motorkraft, drifttid og batteristørrelse.
Hvis man skal angive en tommelfingerregel, så er et 100AH batteri passende og med en lav hastighed under rolige vindforhold har vi oplevet 6-8 timers drifttid.
Anvender du elmotoren til heldags fiske-ture på større søer, hvor den er i drift hele tiden vil det være fornuftigt med et ekstra batteri.

Opladning
Det er vigtigt at holde sit batteri godt opladet – En oplader skal kunne afgive kraft nok til at oplade det aktuelle batteri også hvis det på et tidspunkt har været afladet helt i bund – derfor er en lader på 8-10 Ampere til et 90-100 AH batteri at foretrække.
Se for eksempel vores artikel (37-765), der er et godt eksempel på en oplader der er med intelligent styring.
Er batteriet for eksempel kraftig afladet skal du vælge FAST 8A, som også anbefales hvis batteriet er 40-160AH.
Opladeren har også en funktion hvis temperaturen er under 5 gr. celsius. Opladeren udmærker sig tillige med at være testet til en vandtæthed på IP65 som betyder den kan tåle vandsprøjt, hvilket er fint til brug i det maritime miljø.

 

435total visits,3visits today

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *